Ett namn

Om jag ropar ut ett namn
får ni genast associationer
till olika personer

Olika människor, utseenden
känslor och beteenden

För som ni vet
kopplas namn till identitet
och de kopplingar vi gör blir vår verklighet

Förut kunde jag inte ens höra namnet Johnny
utan att jag blev lite exalterad och pepp
För min hjärna ville så gärna
koppla det till
Johnny Depp

I min fantasi
fladdrade hans mörka lockar förbi i vinden
när han tog tag i mig
och kysste mig på kinden

I hans namn fanns bilden
av drömkillen

Och vissa säger att ett namn
Bara är ett namn

Om någon nämner namnet på den jag förälskat mig i
är det som om jag imploderar och exploderar
på samma gång
Jag leviterar när mina tankar cirkulerar kring henne
som i en omloppsbana

Det rusar i mitt blodomlopp
när jag tänker på den himlakropp
som hon har

För ett namn är inte bara ett namn

Varje gång jag hör namnet
på min före detta kompis så
stannar jag opp…
Känner oinbjudna händer på min kropp

Ser det framför mig
igen och igen och igen och
jag bara FATTAR INTE
hur han kunde göra så mot sin vän

Och morgonen efter sa han direkt
att det var roligt att jag var så svårväckt
var på han skrattat, och inte fattat
att jag vaknat, men saknat
förmågan att säga NEJ.

 

Det var inte mitt fel…
inte ens till viss del

Nej, ett namn är inte alltid
som en trygg famn

Själv har jag bytt ut mitt

Och jag tänker inte helt förklara

varför jag förknippar Therese med allt jag inte vill vara, men
varje gång någon använder mitt tidigare namn
krymper jag.

Ryggen formas som ett c
Det väcker minnen av problem
så jag springer därifrån på snabba ben

För ett namn är inte bara
ett namn

Leave a comment